Ples je univerzalni jezik, ki presega meje kulture, jezika in starosti. Pri otrocih, še posebej v zgodnjem otroštvu, ima gibanje pomembno vlogo pri razvoju možganov, čustvene stabilnosti in socialnih veščin. Ko starši plešejo s svojimi otroki, se ustvarja edinstven prostor, kjer se prepletajo igra, povezanost in učenje. Ta preprosta dejavnost ima presenetljivo globok vpliv na celostni razvoj otroka.
Kognitivni razvoj skozi ples
Ples vključuje številne kognitivne procese, kot so pozornost, koordinacija, spomin in ustvarjalnost. Ko otrok poskuša posnemati gibe staršev ali se naučiti nove plesne korake, se aktivirajo možganske povezave, ki podpirajo razvoj fine in grobe motorike. Raziskave kažejo, da ritmično gibanje izboljšuje prostorsko zaznavanje in sposobnost reševanja problemov. Poleg tega poslušanje glasbe med plesom stimulira dele možganov, povezane z jezikom in učenjem, kar pripomore k boljšemu govornemu razvoju.
Foto: splet
Čustveni razvoj in ples kot izraz ljubezni
Ples je izrazni medij, skozi katerega lahko otroci raziskujejo in izražajo svoja čustva. Ko starši skupaj z otrokom ustvarijo varno in sproščeno okolje za ples, mu omogočijo raziskovanje svojih občutkov brez strahu pred kritiko. Takšna skupna aktivnost spodbuja občutek varnosti in ljubezni, kar je ključno za zdrav čustveni razvoj. Dotik, smeh in pogledi, ki spremljajo ples, krepijo otrokovo samozavest ter zmanjšujejo stres in tesnobo.
Povezanost in navezanost skozi skupno gibanje
Ples staršev in otrok je oblika skupnega časa, ki presega vsakodnevno rutino. Gre za neponovljive trenutke, v katerih se poglablja čustvena povezanost. Teorija navezanosti poudarja pomen tesnega odnosa med staršem in otrokom za občutek varnosti in stabilnosti. Ples omogoča fizični stik in sinhronizacijo gibov, kar krepi medsebojno razumevanje in empatijo. Otroci, ki imajo tesno povezavo s starši, so bolj samozavestni, bolj odprti za učenje in bolj pripravljeni na socialne izzive.
Samopodoba in samozavest skozi gibanje
Ko otrok dobi pohvalo za svojo ustvarjalnost in sposobnost izražanja skozi ples, se njegova samopodoba krepi. Starši lahko s pozitivnimi povratnimi informacijami in sodelovanjem v otrokovih gibanjih sporočijo, da so njegovi poskusi cenjeni in pomembni. Otroci se tako naučijo vrednotiti svoja telesa in sposobnosti, kar ima dolgoročne učinke na njihovo samozavest in občutek lastne vrednosti.
Foto: Neva Kralj
Celostni razvoj skozi gibanje
Ples združuje vse vidike otrokovega razvoja:
- Fizični razvoj: Spodbuja ravnotežje, koordinacijo in telesno moč.
- Socialni razvoj: Krepi sodelovanje, poslušanje in izražanje.
- Ustvarjalnost: Otroci raziskujejo nove gibe in ustvarjajo zgodbe skozi ples.
- Kulturni razvoj: S plesom ob glasbi iz različnih kultur otrok spoznava raznolikost sveta.
Foto: Jernej Čampelj
Praktični nasveti za starše
- Izberite preprosto glasbo in gibe: Otroci uživajo v preprostih ritmih in ponavljajočih se gibih.
- Sledite otrokovim zamislim: Naj vodi vaša kreativnost in se prepustite igri.
- Vključite dotik in pogled: Med plesom se držite za roke, vrtite ali preprosto plešite skupaj v krogu.
- Naredite prostor za svobodo: Pustite otroku, da izrazi svoj stil in ritmično raziskuje svet.
Zaključek
Ples staršev z otrokom ni le zabavna dejavnost, ampak ena izmed ključnih sestavin za otrokov celostni razvoj. S tem preprostim dejanjem starši gradimo temelje za zdrav kognitivni, čustveni in socialni razvoj ter hkrati krepijo vez, ki bo trajala vse življenje. Zato naslednjič, ko boste slišali glasbo, povabite svojega otroka na ples – morda ne boste samo uživali, ampak tudi oblikovali lepšo prihodnost za svojega malčka.
Janja Gosarič
Foto: Jernej Čampelj
Viri in literatura:
- Minds in motion: S. Griss (Portsmouth, 1998)
- Vloga staršev pri vključevanju otrok v sodobni ples: T. Verglez (Pedagoška fakulteta v Mariboru, 2016)
https://dk.um.si/Dokument.php?id=93244&lang=slv
- Ples v predšolskem obdobju: K. Preksavec (Pedagoška fakulteta v Ljubljani, 2015)
http://pefprints.pef.uni-lj.si/2853/1/Diplomska%2Dnaloga%2DKatarina%2DPreksavec.pdf
- Dance Education in Promoting Children’s Sociality and Study on the Role and Mechanism of Emotion Development: M. Liu (International Journal of Global Perspective in Academic Research, Vol. 1 No. 2, 2024)
https://ijgpar.org/index.php/journal/article/view/11
- Engaging Families in Dance: An Investigation of Moving Parents and Children Together: E. C. Warburton, P. Reedy, N. Ng, (International Journal of Education & the Arts, ISSN: 1529-8094, 15 No. 1, 2014
- Research on Psychology and Cognitive Science of Children’s Dance Education: Ruirui Wang (Journal of Education and Educational Research ISSN: 2957-9465, Vol. 5, No. 3, 2023)